U kunt ook een bericht achterlaten bij de telefoniste op 085-3037868, of mailen naar ons algemeen mailadres:
Wachttijden
Op dit moment, d.d. 01-02-2025, nemen niet alle psychologen en therapeuten nieuwe clienten aan. Kijk hieronder bij wie je wel kunt aanmelden en wat de gemiddelde wachttijd is:
Let op:
Binnen het collectief Top PsySo werken allemaal zelfstandige therapeuten en psychologen. Wilt u iemand aanmelden, of wilt u zelf een afspraak inplannen? Neem dan rechtstreeks contact op met de betreffende collega. De contactgegevens vind u hieronder en op onze home pagina.
Wanneer u lichamelijke klachten heeft, zoals pijnklachten, slaapproblemen, hyperventilatie, duizeligheid, tinnitus, kunt u bij Rian Hesselink terecht. Ook als er sprake is van stress en burnout, stressgerelateerde klachten en chronische pijn, hyperventilatie en angst- en paniekklachten kunt u bij de praktijk voor psychosomatische oefentherapie terecht. Rian is een gespecialiseerde slaaptherapeut, daarnaast geeft ze danstherapie, behandelingen bij rouwverwerking. Binnen een week kunt u een intake inplannen.
De behandeling wordt dan binnen 1 tot 2 weken na aanmelding gestart. Als het niet lukt om binnen 2 weken na aanmelding te starten met de behandeling, verwijzen wij u door naar een geschikte collega.
De meeste psychologische praktijken hebben in 2025 weer contracten met alle zorgverzekeraars.
De Praktijk voor Psychologische Hulpverlening José Steinbusch neemt op dit moment geen nieuwe verwijzingen aan.
De Psychologie praktijk van Elleke Brinkman neemt op dit moment geen nieuwe verwijzingen aan.
De Psychologie Praktijk Walbeek neemt op dit moment geen nieuwe verwijzingen aan. Zij werkt uitsluitend voor volwassenen en werkt op als enige op dit moment op restitutiebasis. Dit betekent dat u ca. 70% van de therapie vergoed kunt krijgen via uw zorgverzekering.
Annet Lentferink neemt op dit moment geen nieuwe verwijzingen aan. Annet geeft zowel aan volwassenen als aan jeugd behandeling op dinsdagochtend.
De Praktijk van Lotte Steggink-Knol neemt op dit moment geen nieuwe verwijzingen aan die op de wachtlijst worden geplaatst.
Informatie
Klachtenregeling Top-Psyso
De praktijk valt onder de klachtenregeling van het NIP, het Nederlands Instituut voor Psychologen en de VVOCM, de vereniging van psycho somatische oefentherapie.
Mocht u in de behandeling tegen iets aan lopen, waar u moeite mee heeft, dan hopen wij, dat u dit met uw therapeut bespreekt. Wanneer het gesprek over uw klachten deze niet heeft op kunnen lossen, kunt u voor een gesprek terecht bij één van de collega’s. Mocht ook dit niet tot een oplossing leiden, dan kunt u contact opnemen met de geschillen commissie van het NIP. De praktijk verbindt zich aan de beroepscode die landelijk voor alle psychologen is vastgelegd.
Kosten en vergoedingen behandeling Top-Psyso
Tarieven
Kosten Psychosomatische Oefentherapie
De kosten voor Psychosomatische Oefentherapie vallen onder de aanvullende verzekering. Wanneer u ook fysiotherapie volgt, is het goed om te zien hoeveel ruimte u nog heeft voor behandeling door de Psychosomatische Oefentherapeut.
Kosten Oefentherapie
Onder de basisverzekering vallen: kinderen tm 18 jaar, chronische indicatie (hiervoor is verwijzing van de arts nodig)
Behandeling buiten vergoeding Zorgverzekering: 75 euro per uur.
Kosten BGGZ behandeling
De Psychologie Praktijken werken sinds 2014 volgens een DBC, Diagnose Behandel Combinatie, systeem. Dit betekent, dat u de volgende behandelingen krijgt aangeboden:
Bij behandeling in de Basis GGZ zijn 4 tot 11 gesprekken vaak voldoende om op eigen kracht weer verder te kunnen. Een gesprek duurt drie kwartier. In de regel zal het contact wekelijks. of tweewekelijks zijn. In overleg kan de tijd tussen de gesprekken langer zijn, bijvoorbeeld om te oefenen met wat u hebt geleerd.
Binnen een product is er 45 minuten per sessie directe tijd en 15 minuten indirecte tijd: de tijd voor rapportage en administratie.
De kosten van de behandeling worden door uw zorgverzekeraar verrekent met uw verplichte eigen risico. Dit is in 2020 landelijk vastgesteld op € 385,- per jaar.
Indien u nog niet uw eigen risico heeft gebruikt, betaalt u de eerste gesprekken dus zelf.
Eventueel komen hier kosten bij van uw persoonlijke eigen risico.
Mocht uw eigen risico al zijn betaald aan bijvoorbeeld medische kosten, dan wordt de psychologische behandeling verder geheel vergoed.
Een aantal klachten worden niet vergoed vanuit de zorgverzekeraars: te weten: Aanpassingsstoornissen, Burn-Out en werk gerelateerde problematiek, Coaching, Rouwproblematiek, Scheidingsproblematiek en Relatieproblemen.
Hiervoor betaalt u zelf de consulten, zie overige producten.
Ook verwijzen wij u naar onze coaches, die vanuit hun eigen expertise en soms met subsidies, WMO vergoeding, of afspraken met werkgevers begeleiding kunnen bieden.
De tarieven zijn conform de NZA, Nederlandse Zorg Autoriteit en verschillen per zorgverzekeraar. De tarieven Overige producten zijn bij ons lager dan de DBC producten, doordat er veel minder administratieve lasten en kosten aan verbonden zijn.
Afzeggen van een afspraak
Indien u de afspraak 24 uur van te voren afbelt, of mailt brengen wij u geen kosten in rekening.
Indien u de afspraak later afbelt, of niet op de afspraak verschijnt, dan brengen wij een deel van het consult bij u in rekening. De no show kosten bedragen afhankelijk van de therapeut € 50,- tot € 90,-.
Verandering in de vergoeding van de geestelijke gezondheidszorg in Nederland
Vanaf 1 januari 2022 wordt het Zorgprestatiemodel (ZPM) ingevoerd. Dit is een andere vorm van financiering. Dit heeft gevolgen voor uw eigen risico.
Het zorgprestatiemodel is een vorm van financiering dat uitgaat van zorgprestaties en niet meer van zorgtrajecten. Vanaf 2022 werkt het eigen risico voor ggz-behandelingen dan net als voor de meeste andere zorgsoorten.
Nu is het nog zo dat de zorgverzekeraar aan het einde van een behandeltraject, maar soms ook pas een tijd later, één rekening stuurt met daarin alle onderdelen van de behandeling. Daar gaat met invoering van het zorgprestatiemodel verandering in komen.
Vanaf 2022 wordt de factuur door de zorgverzekeraar gestuurd nadat de activiteiten (zorgprestaties) plaatsgevonden hebben. U kunt dus periodiek een factuur voor de geleverde zorg verwachten. Op deze nota’s wordt de geleverde zorg duidelijk inzichtelijk gemaakt. Zo ziet u precies op welke datum, met wie, en hoe lang een consult heeft plaatsgevonden.
Ook is straks op de factuur alleen de directe patiëntgebonden tijd zichtbaar. Activiteiten waarbij de behandelaar tijd heeft besteed aan bijvoorbeeld voorbereiding of verslaglegging wordt in 2022 niet meer geregistreerd.
Eigen risico
Ggz-behandelingen voor cliënten ouder dan 18 jaar worden meestal vergoed uit het basispakket van de zorgverzekering. Voor de meeste zorg uit de basisverzekering moet u een eigen risico betalen.
Vanaf 1 januari 2022 betaalt u het eigen risico niet meer achteraf over een jaar maar kunt u periodiek een factuur voor de geleverde zorg verwachten.
Wat als mijn behandeling in 2021 is gestart en doorloopt in 2022
Op 31 december 2021 worden alle lopende trajecten administratief afgesloten. Ook als uw behandeling in 2022 doorgaat. U ontvangt dan begin 2022 een factuur van uw zorgverzekeraar met een overzicht van de zorg die u in 2021 heeft ontvangen. Heeft u uw eigen risico over het jaar 2021 verbruikt dan betaalt u in 2022 uw eigen risico van het afgelopen jaar aan uw zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar telt de zorgprestaties die vervolgens in 2022 gaan plaatsvinden mee in de berekening van het eigen risico voor 2022.
Voorbeeld
Uw behandeling is in oktober 2021 gestart, één keer per 2 weken heeft u een afspraak met uw behandelaar. Begin 2022 ontvang u een factuur voor het eigen risico dat wordt aangesproken voor het deel van de behandeling dat in 2021 plaats heeft gevonden.
In januari 2022 staan ook nog een aantal afspraken gepland met uw behandelaar. U krijgt voor deze zorg een factuur in 2022 waarbij u een deel van uw eigen risico voor 2022 in rekening wordt gebracht.
Wilt u meer weten, bijv. over uw eigen risico? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.
Informatiebrief werkwijze en procedure Psychologie Praktijk BJ Brinkman
Welkom bij Psychologie Prakijk B.J. Brinkman, Therapeuten Collectief PsySo
In deze brief vindt u een uitleg over de Psychologie Praktijk en de zaken waar u op kunt letten als u een psychologische therapie volgt. Binnen de Psychologie Praktijk wordt gewerkt vanuit de methodiek van de cognitieve gedragstherapie en van de EMDR. Ook werk ik met oplossingsgerichte technieken, de visie van de systeemtheorie, ontspanningsoefeningen en behandeling via internet (e-health).
Afhankelijk van uw klachten, kunt u uw huisarts vragen om een verwijsbrief voor de Basis GGZ, wanneer gesprekken bij de Praktijk Ondersteuner van de Huisarts (POH) u onvoldoende verder helpen, of wanneer er sprake is van een ernstige klacht, zoals beschreven in de DSM richtlijnen. U ontvangt na uw aanmelding één of meerdere vragenlijsten ter voorbereiding op het kennismakingsgesprek. Ik wil u vragen deze ingevuld terug te sturen, of mee te nemen naar het intakegesprek. Uiteraard bent u niet verplicht alle vragen te beantwoorden. Het kan bij de intake wel helpen wanneer u de vragen zo open mogelijk invult. Als therapeut kan ik met u dan sneller een beeld krijgen van uw klachten, de impact hiervan en hoe deze kunnen zijn ontstaan.
Het intakegesprek is een wederzijdse kennismaking. Wij bespreken in dit gesprek uw hulpvraag en hoe de klachten en problemen met elkaar samenhangen. Ook bespreken wij wat mogelijke oplossingen zijn. Aan het eind van het gesprek wordt ingeschat of de therapie een antwoord kan zijn op uw hulpvraag. U kunt dan besluiten of u met de therapie verder wilt. U kunt het gesprek ook laten bezinken en enige dagen later de beslissing nemen, of u verder wilt met de voorgestelde therapie of met de therapeute. Het kan tijdens de intake, of later in de behandeling blijken, dat uw problematiek beter ergens anders behandeld kan worden. Dit zal ik met u bespreken. U krijgt dan een advies voor een verwijzing.
De behandelingen duren 45 minuten per sessie. Soms werken we bij het verwerken van belastende ervaringen met een dubbelsessie van 90 minuten. Dit wordt altijd van tevoren met u overlegd.
De behandeling werkt volgens een cyclus, waarbij in de gesprekken eerst de klachten en problemen verder worden onderzocht, om vervolgens te komen tot een behandelplan met huiswerkopdrachten of gerichte oefeningen. Dit behandelplan wordt regelmatig met u besproken. Wij overleggen, hoe u vindt dat het gaat en of verdere behandeling nog nodig is.
De behandeling richt zich op de klachten en problemen, die u op dit moment heeft. Samen zoeken wij naar de oorzaak van uw klachten. Ook kijken wij naar hoe de klachten in stand worden gehouden. Klachten en problemen komen vaak door stressvolle gebeurtenissen of situaties die u geraakt hebben en waar u zelf niet goed meer uit komt, of niet los van komt, bijvoorbeeld omdat u nog te jong was om de gebeurtenissen aan te kunnen, of te kunnen begrijpen. Ook kan de gebeurtenis te bedreigend, te langdurig, of te stressvol zijn geweest, of voor een groot verlies hebben gezorgd. Wij bespreken samen uw gedrag, hoe u geleerd heeft om met bepaalde situaties om te gaan en de manier waarop u over gebeurtenissen denkt en hoe u zich er bij voelt. Soms biedt gedrag op de korte termijn een oplossing, maar leidt het op de lange duur tot problemen en een verminderd zelfvertrouwen.
Tijdens de sessies werk ik als therapeute met u samen als in een team. Ieder brengt zijn of haar eigen deskundigheid in. Bij het zoeken naar mogelijkheden tot de door u gewenste verandering is uw inbreng onmisbaar. Als u van mening verschilt met mij als therapeute, of wanneer u het niet eens bent met de gang van zaken, dan wil ik u vragen, om dit zo snel mogelijk te bespreken. Dit maakt het mogelijk om de behandeling optimaal aan uw ontwikkelingsproces aan te laten sluiten.
Van mij mag u verwachten, dat ik actief en met deskundigheid werk. Van u wordt in de therapie gevraagd om ook tussen de sessies door actief bezig te zijn met de therapie. Tijdens de behandeling overleggen wij op welke manier u dit het beste kunt doen.
De voortgang van de behandeling wordt regelmatig met u geëvalueerd. De totale duur van een behandeling is afhankelijk van hoe ernstig en ingewikkeld de problemen zijn, hoe snel dingen veranderen en van de doelen die u wilt bereiken. De doelen formuleren wij zo concreet en zo haalbaar mogelijk. Een psychologische behandeling is geen wondermiddel! Het is een manier om gewenste veranderingen in gang te zetten. Met behulp van een ROM systeem wordt de voortgang van de behandeling gemeten. Aan de hand van vragenlijsten die u krijgt toegestuurd via Praktijkdata en/of via Embloom houden wij zicht op uw klachten en of deze verminderen. Doel is, dat u zich weer rustiger, meer uzelf en meer ontspannen voelt. De uitkomsten worden, als u dat wilt, aan u meegegeven. Daarnaast kunt u als aanvulling op de gesprekken bij bepaalde klachten ook kiezen voor een online behandelmethode. Dit geeft u de kans om in uw eigen tijd met oefeningen aan de slag te gaan. De inzet van deze e-health modules bespreken we tijdens de sessie.
Toestemmingsverklaringen Wanneer de behandeling is gestart ontvangt u van mij indien van toepassing een formulier Toestemmingsverklaring over de gegevensverstrekking van en naar derden. Ook kunt u vragen om een privacyverklaring, wanneer u niet wilt, dat uw gegevens bij anderen bekend worden.
Daarnaast ontvangt u een behandelplan en bij de afronding een eindverslag van uw behandeling. Het plan of verslag krijgt u altijd eerst zelf te lezen. U geeft dan aan of u akkoord bent met de inhoud. Ook kunt u bij afronding van de behandeling laten weten of u wilt dat de huisarts een kopie van het eindverslag ontvangt.
Uw rechten en de route bij eventuele klachten Als GezondheidsZorg psychologe sta ik geregistreerd bij het Ministerie van V.W.S. conform de zogenoemde BIG registratie. Daarnaast ben ik lid van de beroepsvereniging van de Nederlandse Psychologen, het NIP, de Vereniging voor Cognitieve Gedragstherapie en de Vereniging voor EMDR in Nederland. Dit betekent, dat ik gehouden ben aan de beroepscode en de wettelijk vastgelegde voorwaarden. U hebt recht op kennisname van uw dossier. Wanneer u een klacht hebt over mijn werkwijze en vermoedt, dat deze in strijd is met de beroepscode, wil ik u vragen om hierover met mij in gesprek te gaan. Mocht het klachtgesprek niet tot een oplossing leiden, dan kunt u een gesprek aanvragen met mevrouw J. Steinbusch, GZ psycholoog, mevrouw A. Lentferink, GZ psycholoog, mevrouw M. Walbeek, GZ psycholoog, of mevrouw R. Hesselink, Psychosomatisch oefentherapeut, van het Therapeuten Collectief PsySo. Indien in dat gesprek niet tot een oplossing wordt gekomen, kunt u uw klacht kenbaar maken bij de klachtenfunctionaris van P3NL. Eventueel kunt u doorverwezen worden naar het College van Toezicht van de Stichting Kwaliteitsbewaking Psychotherapie van het NIP.
U hebt recht op geheimhouding. Dit wil zeggen, dat er geen informatie wordt gegeven over u of uw behandeling aan derden, tenzij u hier expliciet met een getekende brief om hebt gevraagd. Indien tijdens de behandeling blijkt, dat u, of iemand in uw naaste omgeving in gevaar is, zal met u worden besproken op welke wijze deze informatie aan hulpverlenende instanties, of uw huisarts kan worden gemeld.
Kosten Sinds 2008 vergoeden de zorgverzekeraars in Nederland eerstelijns psychologische hulp. Sinds 2014 wordt daarbij vanuit de zorgverzekeraars gewerkt met een DBC, Diagnose Behandel Code. Dit betekent, dat de behandeling niet per sessie, maar na een serie van gesprekken bij de verzekeraar wordt gedeclareerd. Sinds 2022 wordt hierbij het Zorg Prestatie Model gehanteerd. Een behandelserie kan kort (350 minuten), midden (600 minuten), of intensief (750/800 minuten) betreffen. Wanneer u inschat dat u langduriger hulp nodig heeft, kunt u dit aanvragen bij de Specialistische GGZ, waar men ook een DBC van 1500 of 3000 minuten kan aanbieden. Om de therapie vergoed te krijgen, hebt u een verwijsbrief van de huisarts nodig. Gesprekken die voor de datum van de verwijsbrief vallen, worden aan u zelf gedeclareerd, omdat de verzekeraar deze niet vergoedt. Verder zijn er een aantal klachtgebieden, zoals burn-out, aanpassingsstoornis, specifieke fobieen relatieproblemen, die in Nederland niet door de zorgverzekeraars worden vergoed. De kosten van een behandeling van deze klachten zijn in 2023110 euro per sessie. Raadpleeg uw polis, of ga bij uw zorgverzekeraar na in hoeverre u een tegemoetkoming in de kosten kunt ontvangen. Wanneer de verzekeraar aangeeft, dat uw behandeling kan worden vergoed, houdt dan in de gaten, dat u wel ieder jaar een eigen bijdrage in de zorgkosten betaald voor de medische en/of psychologische hulp die u dat jaar ontvangt. In 2023 bedraagt de landelijke eigen bijdrage 385 euro. Daarnaast betaalt u de kosten van uw eventuele eigen risico als deze nog niet zijn betaald voor een andere medische behandeling in dit jaar. De praktijk heeft contracten met alle zorgverzekeraars, zoalsMenzis, DSW, Zilveren Kruis, VGZ, ONVZ, Caresq,CZ, Friesland, Interpolis, Eno en InTwente, en staat geregistreerd bij Vecozo. Werkgevers zijn soms bereid bij te dragen in de kosten. Mocht u een sessie af moeten bellen, dan is dit tot 24 uur voor de sessie kosteloos. Indien u later belt, wordt de sessie in rekening gebracht. Bij ziekte uwerzijds, of wanneer het mogelijk is om een andere cliënt op het vrijgekomen tijdstip te zien, geldt hiervoor een uitzondering.
Bereikbaarheid en vervanging De praktijk is geopend op maandag en donderdag aan de het Theresiaplein 1a 23 in Borne en op de dinsdagochtend, woensdagochtend en vrijdag en om de veertien dagen op de donderdagavond en de zaterdagochtend aan de Oerdijk 222 in Okkenbroek. De praktijk is dagelijks telefonisch te bereiken via 06-21247012 en via het emailadres: . Ook kunt u voor aanmelding bellen naar mevr. Hesselink op 06-23159877, of mailen naar . Mocht u ons niet direct kunnen bereiken en toch iemand aan de lijn willen, dan kunt u een bericht doorgeven via onze telefonische centrale 085- 3037868 Bij ziekte of vakantie kunt u voor praktische vragen telefonisch overleggen met de collega’s van het Therapeuten Collectief Psyso: mevrouw Hesselink, mevrouw Steinbusch, mevrouw Walbeek en mevrouw Lentferink. Hun gegevens staan op de website www.top-psyso.nl. Voor een ondersteunende behandelsessie kunt u bij hen een afspraak maken.
Crisis In de regel is het mogelijk om tussendoor een extra consult, of telefonische afspraak te plannen, wanneer u het idee krijgt, de situatie niet aan te kunnen. Wanneer u in behandeling bent, zal ik met u bespreken, of er risico’s zijn op het ontstaan van crises. Dit zal indien nodig met u en de huisarts verder in kaart worden gebracht, zodat u weet wat u kunt doen, mocht er zich een crisis voordoen. Mocht de praktijk niet bereikbaar zijn, dan kunt u bij crisis onder werktijd het beste contact opnemen met uw huisarts. Deze kan met u inschatten of u gebaat bent bij extra ondersteuning in de vorm van medicatie, gesprekken, of opvang binnen de tweede of derdelijns hulpverlening. Buiten kantooruren is de crisisdienst van de Specialistische GGZ in de regio bereikbaar. Ook daar kunt u heen via de huisarts of huisartsenpost.
In de hoop op een prettige en succesvolle samenwerking,
Met vriendelijke groeten,
Elleke Brinkman
Informatiebrief werkwijze en procedure Praktijk voor Psychologische Hulpverlening Jose Steinbusch
Praktijk voor Psychologische Hulpverlening Jose Steinbusch
De praktijk is opgericht in 1994. Volwassen cliënten kunnen zich aanmelden en ook jeugdige cliënten kunnen aangemeld worden.
Naast de praktijk ben ik ook ruim 25 jaar werkzaam geweest in de Jeugdzorg. Sinds 2020 ben ik mij volledig gaan richten op de werkzaamheden van de praktijk.
U kunt op dinsdag, woensdag en donderdag terecht in de praktijk.
U kunt bij de praktijk terecht voor uiteenlopende psychische klachten waaronder:
Angstklachten zoals sociale angst, paniek, overmatig piekeren, dwanghandelingen en spanningsklachten;
Stemmingsklachten, depressieve klachten of aanhoudende somberheidsklachten;
PTSS en andere problemen als gevolg van een ingrijpende of traumatische ervaring.
Naast deze specifieke klachten kunnen er ook terugkerende en hardnekkige patronen zijn in het denken, voelen en doen. Vaak zijn deze patronen ontstaan in het verleden. Het kan zijn dat u merkt dat u hier steeds meer in vastloopt en dat het niet lukt deze patronen te veranderen.
Hardnekkige patronen kunnen zijn:
niet voor jezelf kunnen opkomen
geen grenzen aan kunnen geven
onzeker zijn
een negatief zelfbeeld
hoge eisen aan jezelf stellen
vaak in conflict komen met anderen
Binnen de praktijk is het systeemtherapeutisch kader het uitgangspunt. Dit houdt in dat problemen van een individu niet op zichzelf staan, maar te maken hebben met de omgeving waarin iemand leeft, zoals het gezins- of familieverband. Waar nodig worden partners, gezinsleden of anderen die van belang zijn betrokken bij de behandeling. Dit kan ook via de methode van “Een Taal Erbij”. Door middel van duplopoppetjes en ander materiaal worden zowel de geschiedenis van een persoon als stagnaties/problemen in het dagelijks leven zichtbaar gemaakt. Inzichten die hierdoor kunnen ontstaan kunnen vervolgens leiden tot een verruiming van de innerlijke dialoog, het beleven, denken en handelen.
Daarnaast wordt gewerkt met cognitieve gedragstherapeutische technieken, EMDR, oplossingsgerichte technieken, technieken uit de Schematherapie, ontspanningsoefeningen, oefeningen uit de Mindfulness, en andere technieken.
De aanpak, ingezette technieken en opdrachten/oefeningen worden op u en uw situatie afgestemd. Indien nodig wordt gebruik gemaakt van efficiënte diagnostiek. Aanvullend kan Ehealth (therapie via internet) worden ingezet.
De gebruikte methodes en technieken zijn zoveel mogelijk ‘evidenced-based’ (op wetenschap gebaseerd), zoals EMDR en cognitieve gedragstherapeutische technieken, maar kunnen ook ‘practice-based’ (op ervaring gebaseerd) zijn.
In de behandeling wordt gewerkt met de multidisciplinaire richtlijnen voor de GGZ en met professionele standaarden.
In de praktijk werk ik samen met collega’s met andere professionele deskundigen. Zo kan er bijvoorbeeld bij spanningsklachten, psychosomatische klachten en problemen met weerbaarheid aanvullende ondersteuning geboden worden door de psychosomatische oefentherapeut.
In een behandelingstraject werken we zo veel mogelijk doelgericht aan het verminderen van uw klachten. De totale duur van een behandelingstraject is verschillend (zie ook Kosten en vergoeding) en hangt van meerdere factoren af. Het streven is dat uw klachten aan het eind van een behandelingstraject verminderd zijn en dat de behandeling heeft geleid tot het in gang zetten van een veranderingsproces/ontwikkelingsproces waardoor u weer meer grip ervaart op uw leven en zelf verder kunt.
Werkwijze Met uw huisarts bespreekt u de psychische klachten. De huisarts maakt een inschatting over de zwaarte en ernst van de klachten. Lichte klachten worden behandeld door de huisarts of een praktijkondersteuner (POH-GGZ). Bij klachten waarvan de ernst en zwaarte matig zijn kan de huisarts u door verwijzen naar een psycholoog voor Basis GGZ en bij ernstige klachten kunt u doorverwezen worden naar de gespecialiseerde GGZ.
Intake U kunt via email of telefoon contact opnemen.
In een eerste telefonisch contact worden kort de reden van aanmelding en uw vragen besproken en wordt de werkwijze van de praktijk toegelicht om samen vast te stellen of de werkwijze en mogelijkheden van de praktijk aansluiten bij uw klachten en vragen.
Wanneer dit het geval is wordt een intake gepland. Hiervoor ontvangt u een vragenlijst waarin u naast naam, adres en woonplaatsgegevens ook informatie over uw klachten en het verloop daarvan kunt invullen.
Voor het intakegesprek wordt u verzocht het volgende mee te nemen:
de verzekeringsgegevens (pasje);
de verwijsbrief van de huisarts;
een identiteitsbewijs (ID-kaart, paspoort, rijbewijs).
In het intakegesprek maken wij nader kennis en inventariseren we uw klachten, hoe deze uw leven beïnvloeden en wat u reeds gedaan heeft ter vermindering van de klachten. Verder bespreken we in grote lijnen uw levensloop, bijzonderheden daaruit en andere relevante informatie. Ook komt aan de orde wat uw krachten zijn en waar u eerder steun aan heeft gehad.
Zowel aan het begin als aan het eind van het behandelingstraject wordt u gevraagd een klachtenlijst in te vullen. De bevindingen hiervan zullen met u besproken worden.
Behandelplan Het behandelplan bevat een beschrijving en classificatie van uw klachten, de behandeldoelen en een voorstel voor behandeling. Dit wordt in onderlinge afstemming gemaakt en wordt ter ondertekening aan u voorgelegd.
De voortgang van de behandeling zal regelmatig met u worden geëvalueerd en waarna het behandelplan zo nodig zal worden aangepast.
Behandeling Een therapiesessie duurt 45 minuten.
Huiswerkopdrachten of oefeningen kunnen onderdeel zijn van de behandeling. Zo kan door het maken van een Levensloop meer inzicht ontstaan en kunnen gebeurtenissen ontdekt worden die mogelijk samenhangen met uw klachten. Het kan ook zijn dat oefeningen, zowel in de therapiesessie als in de thuissituatie ondersteunend kunnen zijn bij het doorbreken en veranderen van hardnekkige gedragspatronen.
Naast de face-to-face contacten in de praktijk kan ook gebruikt worden gemaakt van Ehealth (digitale therapie).
Kosten en vergoeding De behandeling valt onder de generalistische Basis Geestelijke Gezondsheids Zorg: Basis GGZ. De Basis GGZ richt zich vooral op kortdurende behandelingen.
Indien voor uw klachten een meer intensieve en/of specialistische behandeling nodig is dan verwijzen wij u via de huisarts door naar de Specialistische GGZ.
De generalistische Basis GGZ kent vier prestaties/zorgproducten:
Basis GGZ Kort (300 minuten)
Basis GGZ Middel (500 minuten)
Basis GGZ Intensief (750 minuten)
Een onvolledig behandelproject (OVP) wordt gebruikt als de behandeling na 1 of 2 gesprekken wordt beëindigd.
Een prestatie/zorgproduct omvat: intake, behandeling, verslaglegging, overleg met huisarts, telefonisch- en mailcontact, consultatie van specialisten, etc.
Afhankelijk van de problematiek, waarbij o.a. gelet wordt op complexiteit, duur, risico en enkelvoudig of complex beeld wordt samen met u gekeken welk zorgproduct wordt ingezet.
Met de meeste zorgverzekeraars is een contract afgesloten.
De kosten worden vergoed door de zorgverzekeraar. Het verplichte eigen risico vanaf 2020 bedraagt €385. Om in aanmerking te komen voor vergoeding is een verwijzing door uw huisarts nodig.
Enkele zorgverzekeraars werken met jaarlijkse zorgkostenplafonds (een maximaal aantal cliënten). Dat kan betekenen dat in de loop van het jaar cliënten van bepaalde zorgverzekeraars niet meer door mij behandeld kunnen worden.
Niet alle klachtgebieden worden door de zorgverzekering vergoed. Relatieproblemen, burnout en aanpassingsproblemen worden niet vergoed.
De vergoedingen in de zorg wijzigen voortdurend per jaar en per zorgverzekeraar. Wij adviseren om zelf bij uw zorgverzekering te informeren naar vergoeding van de kosten voor Basis Geestelijke Gezondheidszorg.
Indien u de huisarts niet om een verwijzing wil vragen, of u wil geen beroep doen op uw ziektekostenverzekeraar dan geldt een vastgesteld tarief €90,- voor een consult. Dit tarief kan jaarlijks aangepast worden.
Wanneer u verhinderd bent om naar een gemaakte afspraak te komen, kunt u tot 48 uur van tevoren de afspraak annuleren. Dit kan via telefoon, WhatsApp, SMS of mail. Voor een afspraak die niet tijdig wordt afgezegd wordt een tarief van €50,- in rekening gebracht. Deze kosten kunt u niet declareren bij uw zorgverzekeraar.
Jeugdige cliënten
De zorg voor jeugdige cliënten onder de 18 jaar wordt vanaf januari 2015 vergoed door de gemeente en niet meer vanuit de zorgverzekering. Vanaf het ingaan van de Jeugdwet in januari 2015 zijn de 14 gemeenten in Twente hiertoe een samenwerkingsverband aangegaan genaamd Samen14.
Echter: Vanaf 01-01-2019 hebben de gemeente Almelo en de gemeente Hof van Twente het samenwerkingsverband Samen14 verlaten. Dit betekent dat de Praktijk Voor Psychologische Hulpverlening Jose steinbusch vanaf 01-01-2019 geen contract meer heeft met de gemeente Almelo en Hof van Twente; behandelingen van kinderen uit deze gemeente worden niet meer vergoed.
Zie voor meer informatie www.samen14.nl en neem zo nodig contact op met de gemeente waar u woont.
Wanneer de ouders gescheiden zijn, is psychologische hulpverlening aan uw kind alleen mogelijk met (schriftelijke) toestemming van beide ouders.
Beroepsrichtlijnen Als GZ-psycholoog ben ik geregistreerd in het BIG-register (Beroepen in de Gezondheidszorg) en bij het NIP (Nederlands Instituut van Psychologen) en heb ik mij te houden aan de richtlijnen daarvan.
Zo ben ik gehouden aan de geheimhoudingsplicht en zal er geen informatie naar derden gerapporteerd worden zonder uw (schriftelijke) toestemming.
Het beroepsgeheim is echter ook begrensd en moet op grond van wet- en regelgeving soms doorbroken worden. Alleen in noodsituaties mag de geheimhoudingsplicht doorbroken worden, bijvoorbeeld als mensen in gevaar zouden komen. Dat is dan wettelijk verplicht en toegestaan.
Als de behandeling start stuur ik de huisarts als verwijzer een bericht hiervan.
Na afronding van de behandeling wordt met u samen overlegd hoe de huisarts hierover kort en bondig kan worden geïnformeerd.
Klachten Bij de Praktijk voor Psychologische Hulpverlening Jose Steinbusch wordt een transparante werkwijze en klantvriendelijke benadering van groot belang gevonden. Maar waar mensen met elkaar werken, kunnen ook misverstanden ontstaan. Heeft u vragen of klachten, laat het dan weten. U kunt dit mondeling, per brief, per telefoon of per mail laten weten. Ik sta open voor feedback over mijn handelen. In gesprek kunnen we samen op zoek naar een oplossing. Komen wij er onverhoopt samen toch niet uit dan biedt de wetgeving u verschillende manieren om met uw klacht verder te gaan. Hieronder leest u wat u kunt doen en waar u terecht kunt.
Ik ben aangesloten bij het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP). Hiermee moet ik mij houden aan bepaalde kwaliteitseisen. Bent u van mening dat ik mij niet aan de beroepscode heb gehouden, dan heeft u de mogelijkheid een klacht in te dienen bij het College van Toezicht van het NIP. Alle informatie hierover alsmede de tekst van de beroepscode vindt u op de site van het NIP: www.psynip.nl
Kwaliteitsstatuut Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van generalistische basis-ggz binnen de Zorgverzekeringswet verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar te maken. In het Kwaliteitsstatuut staat aangegeven wat zorgaanbieders in de GGZ geregeld moeten hebben op het gebied van kwaliteit en verantwoording om curatieve geestelijke gezondheidszorg in het kader van de Zorgverzekeringswet te kunnen verlenen.
In de praktijk is een exemplaar van het Kwaliteitsstatuut in te zien. Hier kunt u het Kwaliteitsstatuut van de Praktijk Voor Psychologische Hulpverlening Jose Steinbusch lezen.
Privacy policy Per 25 mei 2018 zijn alle organisaties volgens de AVG wetgeving verplicht om hun privacy policy op hun website beschikbaar te maken. Hier kunt u de privacy policy lezen.
Wegens grote drukte is er op dit ogenblik een wachtlijst voor zowel intake als behandeling van enkele maanden.
Na aanmelding wordt er zo snel mogelijk een afspraak gemaakt voor een persoonlijk contact. Met de cliënt wordt besproken of de cliënt wil wachten tot de behandeling kan starten, of doorverwezen wil worden naar een collega die wel ruimte heeft.
Contact Voor aanmelding, vragen of voor meer informatie kunt u met mij contact opnemen. U kunt mij het best bereiken via email. Indien wenselijk kunnen we dan een belafspraak maken.
Mailadres:
Verwijzers Op de verwijsbrief dienen de volgende gegevens te staan (vanwege voorwaarden van de zorgverzekeraars):
Persoonlijke agb-code van de huisarts of psychiater
Vermoeden van een DSM-stoornis en tevens welke stoornis vermoedt wordt, bijvoorbeeld stemmingsstoornis of angststoornis
Verwijzing naar de generalistische basis GGZ
Handtekening van de huisarts of stempel van de praktijk
Wanneer u de wachttijd voor de gecontracteerde psychologische hulp te lang vindt, kunt u altijd uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen, zodat u binnen 4 weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder een intake gesprek krijgt, en dat binnen 10 weken vanaf de intake, de behandeling is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraar gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).
Crisis
In de regel is het mogelijk om tussendoor een extra consult, of telefonische afspraak te plannen, wanneer u het idee krijgt, de situatie niet aan te kunnen. Wanneer u in behandeling bent, zullen de behandelaars met u bespreken, of er risico’s zijn op het ontstaan van crises. Dit zal indien nodig met u en de huisarts verder in kaart worden gebracht, zodat u weet wat u kunt doen, mocht er zich een crisis voordoen. Mocht de praktijk niet bereikbaar zijn, dan kunt u bij crisis onder werktijd het beste contact opnemen met uw huisarts. Deze kan met u inschatten of u gebaat bent bij extra ondersteuning in de vorm van medicatie, gesprekken, of opvang binnen de tweede of derdelijns hulpverlening. Buiten kantooruren is de crisisdienst van de Specialistische GGZ in de regio bereikbaar. Hier kunt u zich aanmelden via de huisarts.
Wilt u anoniem iemand spreken als u zich in nood voelt psychisch, dan kunt u bellen naar het landelijke telefoonnummer 0900-0113. Meer informatie over dit nummer kunt u vinden op www.113.nl
Om thuis te kunnen lezen over uw klachten en de meest effectieve behandelaanpak kunt u kijken op de website behandelhulp.nl. Voor meer achtergrond over wat u kunt doen bij bijvoorbeeld angstklachten en depressie kunt u ook kijken op thuisarts.nl.